15 stappen van produceren

puur vakmanschap verdeeld over 15 stappen van emailleren en afwerken

Email - Vitreous Enamel - is een glasoppervlak dat bij zeer hoge temperaturen, meer dan 800°C, op een stalen ondergrond is versmolten. Het proces van aanbrengen wordt nat emailleren genoemd. Nat emailleren kan alleen met de hand worden gedaan en is de meest vakkundige manier van emailleren. Meerdere handelingen waaronder het verhitten in de oven zorgen voor een dik glazen oppervlak met een rijke kleurdiepte.

dag 1

Stap 1. Lasnaden verwijderen
1. lasnaden verwijderen

Bij aankomst van de stalen lampenkap in de emailfabriek worden eventuele las- of vormingssporen zorgvuldig met de hand verwijderd.

Stap 2. Zuur Etsen
2. zuur etsen

Na de afwerking van de stalen lampenkap, wordt de lampenkap ondergedompeld in een reeks hete zuurbaden om hem schoon te maken. Het zuur etst het oppervlak van de lampenkap, waardoor de email grondlaag kan versmelten met het stalen oppervlak.

Stap 3. Voorbereiding Grondlaag
3. voorbereiding grondlaag

Glassplinters en mineralen worden afgemeten en samengefreesd tot een donkere vloeistof om de email grondlaag te vormen. Het frezen van deze grove onderlaag kan tot acht uur duren.

Stap 4. Grondlaag voorbereiding mengen
4. grondlaag

De vloeibare grondlaag wordt vervolgens met de hand binnen en buiten de lampenkap gespoten. De dikte van de grondlaag is afhankelijk van de kleur van de lampenkap.

Stap 5. Eerste keer verhitten in de oven
5. eerste keer verhitten

Nadat de grondlaag is gedroogd, gaat de lampenkap de oven van 850°C in voor een bakcyclus van 30 minuten.

dag 2

Stap 6. Kleuren mengen
6. kleur bepalen

Een geheim recept van natuurlijke mineralen en oxiden worden samengevoegd om de kleurrijke email toplaag te creëren.

Stap 7. Afwerking Buitenzijde
7. afwerking buitenzijde

Het gekleurde email wordt nu op de buitenkant van de lampenkap aangebracht. Sommige kleuren, zoals geel, hebben een witte laag email nodig voor hun dubbele kleur toplagen. Dit vereist extra verhitten in de oven.

Stap 8. Tweede keer verhitten in de oven
8. tweede keer verhitten

De lampenkap wordt vervolgens opgehangen om te drogen voordat deze opnieuw wordt gebakken. De tweede keer gebeurt dit keer op ongeveer 800°C.

Stap 9. Laatste afwerklaag oxides en mineralen voor wit email
9. laatste afwerklaag oxides

De mineralen en oxiden voor het glasachtig wit email aan de binnenkant worden gemeten en vervolgens gemalen tot een vloeibaar email.

Stap 10. Afwerking binnenzijde van het witte email
10.  afwerking binnenzijde 

Het witte email is aangebracht in de reflector van de lampenkap. Al het wit dat aan de buitenkant van de lampenkap is gespoten, wordt gedroogd en vervolgens met de hand afgeveegd voordat het voor de derde maal wordt gebakken.

Stap 11. Laatste keer verhitten op 800°C
11. laatste keer verhitten

De lampenkap wordt voor de laatste keer gestookt op 800°C alvorens af te koelen waarna het aan de inspectie wordt onderworpen door de ambachtsman.

dag 3

Stap 12. Inspectie door de craftsman
12. inspectie

De geëmailleerde lampenkap doorloopt nu de kwaliteitscontrole en wordt nauwlettend gecontroleerd. Bij afgekeurde lampenkappen wordt het email eraf gezandstraald en doorlopen het hele proces opnieuw.

Stap 13. Afgewerkt met de hand door de vakman
13. afgewerkt met de hand

Na inspectie worden hangende vlekken met de hand verwijderd met een schuursteen. Door dit proces is elke lampenkap die voorbij komt perfect op zijn eigen unieke manier.

Stap 14. Aanbrengen van het gouden label het keurmerk van Coolicon
14. aanbrengen van het gouden label

Na het passeren van de inspectie wordt de gouden Coolicon® label met de hand aangebracht, waardoor unieke vouwen ontstaan. De lampenkap is nu officieel een Coolicon® Lighting Shade.

Stap 15. Verpakken in de herkenbare Coolicon verpakking
15. verpakking

Na een snelle reiniging is de Coolicon® lampenkap zorgvuldig verpakt en gelabeld, klaar voor een nieuwe bestemming waar het zijn verhaal mag gaan vertellen.

Overview Coolicon Lampenkappen van The Standard Collectie
trouw aan de processen van produceren 'back in the days'

De Standard™ Collectie is de allereerste reeks geëmailleerde lampenkappen die opnieuw werd geproduceerd in 2015. De herintroductie van een ongekend populaire lampenkap ten tijde van de industriële revolutie. 

wat zijn de voordelen van hoogwaardig email?

Voordeel 1 Hoogwaardige afwerking met email

hoogwaardig email

De coating van glasachtig email is veel meer reflecterend dan verf of een andere poedercoating. Het witte email aan de binnenkant van de lampenkap reflecteert een schoon, helder licht en is zeer efficiënt bij de verlichting eronder.

De kleur wit email werd gekozen vanwege zijn neutraliteit; het voegt geen tint toe aan de kleur van je gloeilamp.

Voordeel 2 UV-Bestendig behoudt zijn mooie kleur

UV-BESTENDIG

De kleur van een Coolicon lampenkap blijft even rijk en levendig als toen de lampenkap voor het eerst werd geproduceerd. Dit komt omdat Glasvochtglazuur niet vervaagt of verkleurt. Deze afwerking zorgt voor veerkracht in heldere, zonnige omgevingen zoals serres of nabij ramen op het zuiden.

Stylingtip: We raden aan om je Coolicon® lampenkap in een lichte omgeving te plaatsen, zodat je de kleur kunt waarderen.

Voordeel 3 Stoom en corrosievrij een leven lang genieten

Stoom- en corrosiebestendig

De doorlopende glasglazuurafwerking over de hele lampenkap zorgt voor een duurzaamheid om te stomen. Deze ondoordringbare glasafwerking beschermt de lampenkap in warme, stomende omgevingen zoals keukens. Het zal nooit roesten - de perfecte keukengenoot. Ter vergelijking: de meeste verven en poedercoatings zijn niet geschikt voor warme, vochtige omgevingen en gaan na verloop van tijd roesten en verkleuren.

Voordeel 4 Ultra sterke afwerking voor langdurig behoudt

ultra sterke afwerking

De lagen glasglazuur worden individueel gebakken, waardoor een homogene duurzame afwerking ontstaat. De harde glascoating is moeilijk te krassen en zal helpen om de levensduur van de lampenkap te verlengen. Kleine schilfers zullen niet leiden tot corrosie of de veiligheid van de lampenkap in gevaar brengen.

Voordeel 5 Gemakkelijk te reinigen met een vochtige doek

makkelijk reinigen

Door de doorlopende, naadloze afwerking is de lampenkap eenvoudig te reinigen met een zachte doek. Bij hardnekkige vlekken kan een hoogwaardige raam-/glasreiniger op het doek worden aangebracht en over de lampenkap worden gehaald. Er moet altijd op worden gelet dat contact met de Coolicon®-badge wordt vermeden.

Belangrijk: De lampenkap mag alleen worden schoongemaakt als de lichtschakelaar is uitgeschakeld en er geen stroom op het circuit staat. Het is belangrijk dat de elektrische fitting niet wordt blootgesteld aan vloeistoffen.

Voordeel 6 Vrij van VOS Vluchtige Organische Stoffen

VOS-vrij

Glasachtig email bestaat voornamelijk uit glas, waarin natuurlijke mineralen en oxiden zijn samengesmolten. Glas is een ondoordringbaar materiaal; het is niet-VOC (vluchtige organische verbinding) en zal geen gassen uitstoten of reageren met chemicaliën.
Ter vergelijking: gelakte en gepoedercoate producten zijn afhankelijk van verven op petrochemische basis.

Bij de productie van Coolicon Lighting producten of verpakkingen worden geen schadelijke chemicaliën gebruikt. Onze verpakkingen zijn bedrukt met inkten op waterbasis, bevatten geen polystyreen en zijn gemaakt van enkelvoudig recyclebaar karton. Waar mogelijk wordt het verpakkingsgewicht tot een minimum beperkt om het brandstofverbruik tijdens het transport te verminderen.

Voordeel 7 Vuurbestendig en bestand tegen brandgevaar

hittebestendig

Onze lampenkappen, die tijdens het productieproces gestookt worden op meer dan 800°C, zijn onbrandbaar en kunnen extreme hitte weerstaan zonder brandgevaar te worden.

Een leven lang garantie

We weten dat de kleur van onze glasachtige emaille niet vervagen in het zonlicht en dat de uitgesproken randen mooi zullen verouderen. We zijn zo zeker van de duurzaamheid van onze lampenkappen dat we met trots onze levenslange garantie aanbieden. Je kunt een leven lang genieten met de lampenkappen van Coolion®.

CBC Brands 2022 Ⓒ - Launched by Creative Boys Club