eerbetoon aan de rol van coolicon® tijdens de aanleg van de london underground
Coolicon® lampenkappen werden veelvuldig gebruikt bij de aanleg van het London Underground netwerk. Van werkplaatsen tot kantines en backoffices. Op een effici"ente manier de weg verlichten als onderdeel van Frank Pick's visie voor samenhangend goed ontwerp in het hele Londense metronetwerk.
De invloed van Pick is te zien in het logo en het lettertype van de London Underground; beide nog steeds in gebruik.
Het kleurenpalet van The Underground Collection bestaat uit vier kleuren die zijn geselecteerd uit het kleurenpalet van de classic; Jet Black komt overeen met de Northern Line, Royal Blue lijkt op de Piccadilly Line, Original Green doet denken aan de District Line en Classic Cream lijkt op de kleur van de oude papieren kaart. De Classic Cream is als enige tevens verkrijgbaar met de London Underground aan de buitenzijde van de lampenkap.
Ø23 - 425,00 | Ø40 - 565,00
Harry Beck ontwierp de "map" van de London Underground, zoals we die nu kennen, in 1931. Deze werd officieel uitgebracht in 1933; het jaar waarin Coolicon werd ontworpen ®.
Beck, opgeleid als technisch tekenaar, gebruikte zijn ervaring om de complexe buisroute in kaart te brengen in hetzelfde kleurgecoördineerde formaat als in elektrische schema's.
De kaart zal bekend zijn bij iedereen die ooit met de Londense metro heeft gereisd. Bij de eerste publicatie in 1933 bracht Beck's kaart orde in een uitgebreid netwerk, waarbij ontwerpprincipes werden overgenomen die tot ver buiten de straten van Londen weerklank vinden. Dit was de eerste kaart in zijn soort die een vervoersnetwerk voorstelde en heeft sindsdien de toon gezet voor bijna alle vervoerskaarten.
Vanwege de historische relatie tussen London Underground en Coolicon® lampenkappen, is Coolicon® Lighting het enige bedrijf ter wereld met een licentie om de originele Harry Beck-kaart van de eerste editie op deze manier op een product te gebruiken. Voor de ontwikkeling van deze bijzondere collectie moest de originele kaart met grote zorg uit de archieven worden gehaald.
De eerste oplage van de ondergrondse kaart van Harry Beck was op een oude blokpers. Het voegde zijn eigen wiebelige lijnen en verkeerde uitlijning toe aan Beck's meesterwerk. De oplage was van een beperkt aantal en de kosten werden laag gehouden door gebruik te maken van de oude pers. Het ondergrondse netwerk was niet zeker of het goed zou worden ontvangen of begrepen door het publiek. De blokpers drukte elke kleur afzonderlijk, de een over de ander. Hierdoor werden overlappingen in de lijnen zichtbaar, wat een heel andere esthetiek gaf in vergelijking met de huidige scherpe digitale versie van de kaart.
Met een maximale productie van 20 lampenkappen per week, worden de zes kleuren van de kaart met de hand geëmailleerd in elke Underground lampenkap. Dit proces versmelt extra mineralen en oxiden in het glazuur, op dezelfde manier waarop de bordjes van de glasachtige glazuur London Underground worden gemaakt. Er wordt hiervoor zelfs gebruikgemaakt van dezelfde vakmensen om dit te doen! Als resultaat van dit proces zal de kaart nooit vervagen.
Net als de bewegwijzering in het netwerk, kan deze methode resulteren in prachtige en unieke karaktermarkeringen in de kaart, die de blokgedrukte kaart van de eerste editie weerspiegelen.
Coolicon® weet dat de kleur van het glasachtige email niet vervaagt in het zonlicht en dat de uitgesproken randen mooi zullen verouderen. Ze zijn bij Coolicon® zo zeker van de duurzaamheid van de lampenkappen dat ze met trots levenslange garantie aanbieden. Ze begrijpen hoe Coolicon® lampenkappen verouderen en willen deze kennis delen om ervoor te zorgen dat je een leven lang kunt genieten van een Coolicon® lampenkap.
Ⓒ CBC Brands 2024 - Launched by Creative Boys Club